Home Ikke kategoriseret Sådan undgår du vabler i sommervarmen

Sådan undgår du vabler i sommervarmen

3
0
SHARE

Sommeren er over os, og det betyder is på havnen, ture til stranden og lune aftener på terrassen. Desværre er sommeren for mange af os også højsæsonen for vabler på fødderne. Kombinationen af lunt vejr og knapt så optimalt fodtøj kan resultere i nogle smertefulde af slagsen, som kan gøre ferielivet surt. Heldigvis kan vabler behandles og forebygges, så der er hjælp at hente.

Hvorfor opstår vabler?

Vabler kan skyldes mange ting, men blandt de hyppigste årsager er friktion og fugt.
En vabel opstår typisk på grund af friktion mellem fod og sko. Er dine sko stive, for små eller meget stramme, er der stor risiko for, at der opstår gentagne gnidninger på et lille område af fødderne. Resultatet er, at du slider det øverste lag af huden af, og der dannes en væskefyldt lomme mellem huden og det underliggende væv.
Fødderne er det sted på kroppen, som har flest svedkirtler. Bruger du ingen eller de forkerte sokker, opstår der sandsynligvis overskydende fugt i skoen. Kombineret med bevægelse skaber det friktionsforbrændinger.

Behandling af vabler

Når uheldet er ude, og du har fået en eller flere vabler på fødderne, er det vigtigt, at du behandler dem rigtigt, så de forårsager så lidt smerte, som muligt. Undgå at prikke hul på vablen, da det kan resultere i en infektion. Skulle vablen alligevel sprænge, skal den holdes ren og have lov til at lufttørre. Det bedste, du kan gøre, er altså at lade den aftage af sig selv.

Mens du venter på, at vablen går væk, er det bedst at bære komfortable sko, sportssko eller lignende, som dine fødder kan ånde i, så eventuel sved kan fordampe. Hvis vablen sidder et sted, hvor skoen skraber på, kan du med fordel prøve vabelplastre fra Scholl, der giver øjeblikkelig smertelindring.

Undgå at få vabler

Heldigvis kan du også gøre en del for at forebygge vabler, så du slipper helt for dem. Disse to simple råd kan hjælpe dig godt på vej:

  1. Bær det korrekte fodtøj
    Hav altid sko på, som tillader dine fødder at ånde, og som passer i både form og størrelse. Dette mindsker risikoen for ubehagelig friktion.
  2. Hold dine fødder tørre
    Når dine fødder er fugtfri, er friktionen mindre. Undgå syntetiske materialer og brug i stedet sokker med fugtabsorberende egenskaber. Det kan for eksempel være bomulds- eller sportssokker. Hvis du er meget aktiv, kan du med fordel skifte sokker to gange om dagen.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here